Barn = vego

Barn kan självklart också vara veganer. Precis som när det gäller blandkost behövs kunskap för att ge barn en näringsmässigt fullvärdig kost, men det är inte svårt att skaffa sig. Här får du tips.

Ett barn med ett stort leende och lite broccoli i munnenEtt mycket bra häfte är Grön barnmat av nutritionisterna Åsa Strindlund och Elisabeth Kylberg (Förlagshuset Gothia). Skaffa det om du väntar barn eller har små barn. Där finns många bra tips, näringslära och recept. Köp den i vår webbshop.

Beställ vår affisch med tallriksmodellen och be att få sätta upp den i din eller ditt barns skolmatsal eller varför inte hemma?!

"Barn som växer upp på vegankost utvecklas fullt normalt enligt forskning och praktisk erfarenhet. Kosttillskott med vitamin B12 måste emellertid intas. Likaså är det viktigt att föräldrarna ser över barnets intag av järn, kalcium, zink, selen och vitamin D.
- Kåre Engström Leg dietist, Enheten för preventiv näringslära, Karolinska institutet

"En välplanerad lakto-vegetarisk kosthållning eller vegankost med kosttillskott är lämplig ur näringshänseende under hela livet – även under graviditet och amning och barn- och ungdomsåren."

- Position of the American Dietetic Association and Dieticians of Canada: Vegetarian Diets. 2003

Fler boktips till dig som vill läsa mer om barn och vegetarisk mat:

  • New vegetarian baby, Sharon K. Yntema and Christine Beard
  • Your vegetarian pregnancy, Holly Roberts
  • Raising vegan children in a non-vegan world, Erin Pavlina

Källor

  1. Messina, V. & Mangels, A.R. (2001) Journal of The American Dietetic Association 101: 661–669.
  2. Mangels, A.R. & Messina, V. (2001) Journal of The American Dietetic Association 101: 670–677.

Av Gabriella Terneborg den 18 januari 2012