bokrecension

Riktiga män äter sallad

Riktiga män äter salladTitel: Riktiga män äter sallad - mat som får dig att må bra och leva längre
Författare: Mai-Lis Hellénius & K C Wallberg
Förlag: ICA Bokförlag

När jag först hörde talas om boken blev jag rätt tveksam, jag visste inte riktigt vad jag skulle tro. Sen får jag den i min hand och börjar läsa och känner att det här är jättebra, det här är klockrent! En kollega beklagade sig i sammanhanget med en suck över att hennes pappa inte tar till sig något alls om vegomaten som hon försöker tipsa om och hon har hållt på i flera år. Jag är helt övertygad om att den här boken skulle kunna få honom på nya tankar.

Boken är skriven av Mai-Lis Hellénius som är professor i kardiovaskulär prevention vid Karolinska Institutet och överläkare på Livsstilsmottagningen vid Karolinska Universitetssjukhuset. Hon arbetar med att förebygga hjärt-kärlsjukdomar och under åren har hon mött tusentals män som fått hjälp med att förändra sin livsstil. Hellénius nämner flera kostundersökningar och berättar om människor som har förbättrat sina matvanor. Sådant är alltid väldigt roligt och hoppingivande att läsa. "Sannolikt är det så att bristen på grönsaker förkortar männens liv." konstaterar hon.

Hellénius sidekick i boken är kocken KC Wallberg som bl a anser att "hela restaurangvärlden är en smula snett ute när det handlar om grönsaker. 'I många länder pratar man inte ens om vegetariskt som en egen kategori, där är det bara helt naturligt. Medan vi slänger in en vegetarisk rätt av fyrtio för att den måste finnas med på menyn. Det är först när man inte tänker på att rätten är vegetarisk som man verkligen har lyckats.' "

I boken intervjuas även kända män: ishockeylegenden Börje Salming, Odd Molly-grundaren Per Holknekt, sportkommentatorn Arne Hegerfors, mästerkocken Erik Lallerstedt, Operakällarens vd Abbe Ibrahim, familjeföretagaren Fernando di Luca och professor Stephan Rössner. Intressant och roligt att läsa tycker jag. De har på varsina vis ändrat om sin kost, en del mer, andra mindre.

Så till recepten som kommer i slutet av boken. Många recept innehåller kött och fisk (26 stycken). En del är vegetariska (12 stycken). Så tro inte att det är en vegetarisk kokbok, en bra bit ifrån alltså, ordet "vegetariskt" nämns inte speciellt många gånger. Här finns inte tofu, tzay eller quorn.  Men jag är helt övertygad om att detta är en jättebra bok till dom som vill börja äta mer grönt, men inte alls vet hur. En bok till dem som skräms av ord som vegetariskt, för att inte tala om vegansk mat och att bli vegetarian. De människorna finns och de måste mötas där de står. Detta kan vara en bra början.

Jag avslutar med ett citat av en av grönsaksmännen i boken, Abbe Ibrahim: "Men det han hoppas mest på är att Sverige ska bli bättre på vegetariska restauranger. 'Vi har för dålig kunskap och alldeles för mycket fördomar. Många tycker att vegetarisk mat låter tråkigt. Men i städer som London och Paris finns det många vegetariska restauranger som är riktigt coola. Det skulle vi verkligen också behöva.' "